Sunday, October 30, 2011

לשחקנים: עבודה על דמויות


*תמיד חלמת ללמוד משחק ועכשיו אתה חושש שלא תעבור את האודישן?
*תמיד שאפת לשחק את המלט אבל עכשיו גילית שבעצם אינך מבין את אופיו ומניעיו?
*מזל טוב! קיבלת תפקיד בסרט אך אין לך מושג כיצד תוכל להתחבר לדמות שתשחק?
*חולמת לכתוב מחזה או תסריט בעצמך אבל קשה לך להמציא דמויות מורכבות?

שחקן מפורסם גילה באחד הראיונות את סוד הצלחתו: "אני יושב מול פסיכולוגית ואנחנו
קוראים תסריטים ומחזות ומביאים מעולמי לדמויות. זו שיטה שאימצתי.. וזה מרתק."

כבעלת ניסיון רב בפסיכותרפיה למגוון גילאים וכבוגרת החוג לבימוי באוניברסיטת תל-אביב, אני יודעת שעל מנת לפרוח בתחום המשחק חייבים להצליח "להיכנס לנעליהן" של שלל דמויות שונות. ככל שהדמות מורכבת, מוזרה או זרה לכם - כך תיהנו יותר מן האתגר לשחק אותה ותזכו להערכה רבה יותר מן הקהל ומן המבקרים אך כל זאת בתנאי שהצלחתם באמת ובתמים "להיכנס לנעליה".

פה אני נכנסת לתמונה.

בשלב הראשון, לאחר שקראנו את המחזה או התסריט המיועד, ננתח יחד את הדמות הרלבנטית, כלומר נפענח את הפסיכולוגיה שלה, את המניעים והמוטיבציות שלה, את הקונפליקטים הפנימיים והחיצוניים שלה, את ההיסטוריה שלה (שאת חלקה נשלים בעצמינו), את בחירותיה ואת שפת הגוף שלה (במידת הצורך, נוכל לבחור איבר מוביל, ג'סטות, צורת הליכה, ביגוד, רקוויזיטים, עבודה על קול, אינטונציה וכד').  

בשלב הבא, נוכל לנסות למצוא נקודות השקה ביניכם לבין הדמות. גם אם עולמכם שונה לחלוטין מעולמה של הדמות, מניסיוני, בעזרת הכוונה נכונה, תמיד ניתן למצוא נקודות השקה בין העולמות. בעיני זהו הכייף שטמון במקצוע המשחק: הפריבילגיה לעשות חקירה פנימית ולגלות דברים חדשים בכל פעם, על מנת להצליח להבין ולהתחבר אל דמויות שונות. לעיתים נבחר להיעזר גם בתרגילים ובסימולציות שונות מעולם הדרמה, האימון, הפסיכודרמה או הציור על מנת להתחבר לדמות באופן יסודי ועמוק יותר. מכאן ועד משחק מקצועי, משכנע ואמין ביותר על הבמה - הדרך סלולה!!

No comments:

Post a Comment